Vlees nog vis

Bij het inventariseren van wat er op dit moment op de markt is aan digitale magazines, overviel me een gevoel van déjà vu. Niet dat er eerder ook al digitale magazines waren, maar wel de herkenning dat het hier om een hybride en dus per definitie tijdelijke oplossing gaat.

Digitale magazines zijn namelijk in verreweg de meeste gevallen niet meer dan bladerbare PDF’s, soms aangevuld met beperkte doorklikmogelijkheden. Soms geven ze je een beetje de indruk alsof het unieke voor tablets gemaakte tijdschriften zijn. Maar bij nadere beschouwing zie je dan toch weer de basis tijdschriftstramienen er doorheen schemeren. Niet vreemd als je bedenkt dat de ontwerpen nog steeds in handen zijn van gedegen tijdschriftvormgevers. Ze kunnen (en willen) vaak niet loslaten waar ze zoveel jaren succes mee hebben gehad.

Verrassend is het dan ook om te zien wat studenten die geen tijdschriftenbasis in hun rugzakje hebben aan nieuwe tijdschriftconcepten bedenken. Daar zitten pareltjes nieuw denken bij. Maar opvallend vaak blijkt toch dat de traditionele tijdschriftcultuur ze weerhoudt om het tijdschriftconcept helemaal los te laten. Vaak zijn het toch de eerdergenoemde hybride-producten waar je doorheen moet kunnen bladeren.

Is dat eigenlijk wel zo erg? Ooit werkte ik aan de voorganger van internet, Ditzitel. Een experiment waarbij teletekst werd aangestuurd via een telefoon. Gedoemd te mislukken omdat het een hybridesysteem was. Het was een tussenstation tussen wat er was en waarvan we toen nog niet konden dromen dat het ooit zou bestaan. Dat is de vloek voor alle hybride-oplossingen. Zo zal het ook gaan met bijvoorbeeld de hybride-auto’s. Ook dat is niet het eindstation. En of het een tussenstation is of een doodlopende weg, zullen we pas achteraf kunnen zeggen.

Zo is het ook met de digitale magazines. Zeker als je ook nog bedenkt dat helemaal niet duidelijk is hoe het verdienmodel eruit zal moeten zien. Zoals ook bleek uit de discussies tijdens het congres ’Open de Kassa’ in Pakhuis de Zwijger

Ondertussen smachten we naar vernieuwende ideeën en de lef om het traditionele tijdschrift los te laten en echt te vernieuwen. We willen helemaal geen vlees of vis, maar iets heel anders.

Bea de Buisonjé | 6-8-2013